Impervious horrors of a leeward shore (arpad) wrote,
Impervious horrors of a leeward shore
arpad

See you later. In Samarra.

.
People like the following story, but hate it’s meaning.

The servant returned to his master, trembling and frightened. The servant told:

"I was jostled in the market, turned around, and saw Death. Death made a threatening gesture, and I fled in terror. May I please borrow your horse? I can leave Baghdad and ride to Samarra, where Death will not find me."

The master lent his horse to the servant, who rode away, to Samarra.

Later the merchant went to the market, and saw Death in the crowd. "Why did you threaten my servant?" He asked.

Death replied, “I did not threaten your servant. It was merely that I was surprised to see him here in Baghdad, for I have an appointment with him tonight in Samarra."
_______________________

No, say modern people. The world isn’t working so. You can die because of your own stupidity, not because of your fate. To survive you should make choices. Fatalism is belief of weak people.

Contrary to that, I claim that fatalism is belief aimed to strength our souls, not to weaken them.

Imagine yourself in ancient times. One day you live – next you are dying from illness. Enemy army can appear from nowhere and leave your town in ruins. Famine and drought can strike without warning and you cannot relay on United Nations for help.

There was no place for preventive measures aimed to your safety. Any attempt of such actions harmed society as a whole. To survive, one had to be ready to meet anything anytime.

Valor, Duty, Piety were parts of this ancient myth and bloody rune of Fatalism shine in its middle.

Now in the modern world we have different myth. Fatalism retreated into third world. Its satellites became downgraded too. We have no Piety but Tolerance, no Valor but Diligence, no Duty but Freedom.

But what give us right to value our present belief in free choice and open opportunities higher than the logic of “appointment in Samarra”? Myth of free choice is shaped to satisfy demands of modern society. But in some distant future it could became as obsolete as Fatalistic one.

Who knows.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Ну до свидания. В Самарре.


Раб приходит к господину

- Сегодня я видел на базаре Смерть и она погрозила мне пальцем. Молю тебя, дай мне коня, я уеду в Самарру и спрячусь от нее.

Вечером господин встречает на базаре Смерть.

- Зачем ты грозила моему рабу?

- Я не грозила ему, я просто была удивлена что он еще в Багдаде. Сегодня ночью у меня с ним назначено свидание в Самарре.
_______________________


Хрестоматийный анекдот раздражает современного человека.

Какого черта? Можно умереть от собственной глупости, а не от своего предназначения. Чтобы выжить нужно делать выбор. Фатализм – это вера для слабых.

Спрашивается – почему же тогда фатализм был в моде? Как-то не похожи знаменитые фаталисты древности на слабых духом.

Вообразите себе мир без медицины и границ. Мир в котором можно умереть или быть убитым каждый день. И ничего нельзя сделать для того чтобы это предотвратить. Никакие предосторожности не спасут от нашествия кочевников или эпидемии. В голодное время не будет помощи ООН. После землетрясения одеяла и палатки не посыплются с неба.

В этом мире не было места для превентивных поступков. Любая попытка защититься от будущего только вредила как социуму так и индивиду, предпринимавшему эту попытку. Чтобы выжить, человек был просто «должен быть всегда готовым ко всему».

Честь, Долг, Вера были частью того кольца в котором сиял кровавый камень Фатализма. (да простят мне сей Толкинизм :) ).

Сейчас в ходу другой миф. Фатализм отступил в кровавые беспорядки стран третьего мира. Его спутники тоже потускнели.

Но что дает нам право ставить идею о Свободном Выборе выше чем идею «Свидания в Самарре»? Миф свободного выбора это не более чем инструмент скрепляющий ткань современного общества, современной культуры. В будущем он может устареть так же как устарел фатализм.

Посмотрим.

Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

  • 4 comments